مشاوره آنلاین و نوبت دهی پزشکان همدرد اول
مشاوره آنلاین و نوبــــت دهـی پزشکــــــــان
ایا سوزش قلب خطرناک است
تاریخ انتشار : 1402/11/09 بازدید : 189

ایا سوزش قلب خطرناک است یا می‌توان آن را نادیده گرفت!

هنگامی که برای اولین بار با احساس سوزش در قفسه سینه‌ام روبرو شدم، اولین فکری که به ذهنم رسید این بود: ایا سوزش قلب خطرناک است؟ بلافاصله تصمیم گرفتم به دنبال پاسخ و مشورت پزشکی بروم. این تجربه مرا به فکر فرو برد که چرا سوزش قلب، علی‌رغم بودن یک تجربه رایج می‌تواند مهم باشد و چه اهمیتی دارد. در این مقاله، من قصد دارم تا شما را با مفهوم سوزش قلب و اهمیت آگاهی از علل و پیامدهای آن آشنا سازم. این مطلب به شما کمک خواهد کرد تا با دیدی واضح‌تر به این مشکل نگاه کنید و راه‌های پیشگیری و مدیریت آن را بیابید.

 

ایا سوزش قلب خطرناک است؟

سوزش قلب در شرایطی که ناشی از مشکلات گوارشی باشد معمولاً خطرناک نیست، با این حال ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر مانند ریفلاکس معده به مری  یا مشکلات قلبی و عروقی باشد. سوزش سر دل و حملات قلبی علائم مشترکی مثل ناراحتی قفسه سینه دارند، هرچند بیانگر شرایط کاملاً متمایزی هستند. سوزش سر دل مشکلی گوارشی است، در حالی که حمله قلبی یک وضعیت اورژانسی قلبی عروقی  محسوب می‌شود. در صورت تجربه درد یا ناراحتی در قفسه سینه، به خصوص در صورت انتشار درد به بازو، فک یا پشت و تجربه همزمان علائمی چون تنگی نفس، حالت تهوع یا تعریق، لازم است فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید. بسیار مهم است که بین سوزش سر دل و شرایط جدی تر مانند حمله قلبی تفاوت قائل شویم، زیرا مداخله پزشکی فوری در مورد حمله قلبی حیاتی است. لازم است این مسئله را عنوان کنیم که در صورت عدم درمان رفلاکس مزمن،  ایجاد عوارضی مانند ازوفاژیت، مری بارت یا حتی سرطان مری محتمل است. در صورت تجربه سوزش سر دل مکرر یا شدید، برای تعیین علت اصلی و دریافت درمان مناسب، ضروری است که با یک متخصص مشورت کنید.

اصلی‌ترین دلایلی که گفته می‌شود سوزش قلب نگران کننده است!

از آنجایی که سوزش قلب میتواند دلایل متعددی داشته باشد ممکن است برخی از علل بروز آن خطرناک باشند. در واکنش به این سوال که ایا سوزش قلب خطرناک است، باید بگوییم از آنجا که همه سوزشهای قفسه سینه به قلب مربوط نمیشود و  علل دیگری نیز برای ناراحتی قفسه سینه وجود دارند ممکن است برخی از این شرایط نیز در کنار مشکلات قلبی خطرناک باشند. در ادامه برخی از علل شایع سوزش قلب اشاره خواهیم کرد:

  1. علل قلبی و عروقی:
  • آنژین صدری: آنژین یکی از محتمل‌ترین دلایل سوزش قلب است و در اثر عدم دریافت خون کافی غنی از اکسیژن توسط عضله قلب به دلیل تنگ شدن عروق کرونر ایجاد می‌شود. این وضعیت در دو حالت پایدار (در حین فعالیت بدنی) ناپایدار (در حین استراحت) بروز می‌کند.

آنژین ناپایدار یک وضعیت اورژانسی و خطرناک است و از آنجا که غیرقابل پیش بینی است و ممکن است تا 20 دقیقه یا حتی بیشتر طول بکشد و خونرسانی و اکسیژن رسانی برای مدتی به عضله قلب دچار اخلال شود می‌تواند منجر به سکته قلبی بیمار شود.

  • پریکاردیت :این بیماری به شرایطی اطلاق می‌شود که پریکارد یا کیسه اطراف قلب دچار التهاب شده و می‌تواند موجب سوزش قفسه سینه شود. از طرف دیگر هنگام دراز کشیدن یا تنفس عمیق، سوزش ناشی از التهاب می‌تواند به مراتب بدتر شود.
  • بیماری دریچهای قلب: هر گونه اختلال احتمالی در عملکرد دریچههای قلب مثل تنگ بودن آئورت یا افتادگی دریچه میترال ممکن است باعث بروز سوزش یا ناراحتی در قفسه سینه بیمار شوند. به عنوان مثال افتادگی دریچه میترال در صورت بسته نشدن کامل دریچه قلب می‌تواند موجب نارسایی و یا بروز آریتمی گردد.
  • بیماری عروق کرونر: در پاسخ به اینکه ایا سوزش قلب نگران کننده است باید بگوییم سوزش ناشی از بیماری عروق کرونر می‌تواند خطرناک باشد. این بیماری به شرایطی اطلاق می‌شود که طی آن در عروق کرونر پدیده آترواسکلروز یا انسداد شرایین رخ می‌دهد،  به عبارتی به دلیل تجمع پلاک چربی یا غیره در رگ خونی جریان خونرسانی به عضله قلب کم شده و همین مسئله  میتواند موجب آنژین صدری یا حمله قلبی در فرد شود و پدیده‌ای خطرناک است.
  • کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک: یکی دیگر از دلایل سوزش قلب یا قفسه سینه به بیماری کاردیومیوپاتی باز می‌گردد. بر اثر این بیماری ژنتیکی، عضله قلب به شکل ناخواسته ضخیمتر از حالت عادی میشود و پمپاژ خون به قلب سختتر انجام می‌شود.
  • آریتمیها: هرگونه بی‌نظمی در ریتم طبیعی قلب مثلاً فیبریلاسیون دهلیزی یا تاکی کاردی بطنی نیز می‌تواند جزو عوامل موثر در بروز سوزش قلب و ناراحتی قفسه سینه باشد.
  1. علل ریوی
  • ذات الریه: این وضعیت که به پنومونی نیز شناخته می‌شود در اثر عفونتی باکتریایی، ویروسی و قارچی بوجود می‌آید که می‌تواند کیسه هوایی یکی از ریه‌ها و در بدترین حالت هر دو ریه را با مایع و چرک پر کرده و ملتهب کند. این وضعیت با سرفه‌های شدید و مشکل در تنفس و سوزش قفسه سینه همراه است.
  • پلوریت: که با نام پلورزی نیز معروف است به ملتهب شدن لایه نازک پوشاننده حفره قفسه سینه و ریه‌ها گفته می‌شود. این لایه با ایجاد یک سطح صاف موقع لغزیدن آسان ریه به داخل قفسه سینه در حین تنفس می‌شود. در صورت التهاب این لایه به دلیل اصطحکاک آن با قفسه سینه، بیمار درد و سوزش قلب را تجربه می‌کند. در صورت تجمع مایع در این لایه پلورال افیوژن اتفاق می‌افتد.
  • آمبولی ریه: در پاسخ به اینکه ایا سوزش قلب نگران کننده است می‌توان یک عامل چنین وضعیتی را آمبولی ریوی دانست. این بیماری در اثر حرکت یک لخته خون از عروق عمقی پا (ترومبوز ورید عمقی) و گیر کردن آن در یکی از سرخرگ‌های خونرسان قلب به ریه اتفاق میافتد و جریان خونرسانی طبیعی به ریه مختل شده و سطح اکسیژن خون کم می‌شود.
  • آسم :در اثر باریک شدن مجاری تنفسی، تنفس فرد با اختلال مواجه شده و در نتیجه بیماری آسم بوجود می‌آید. در اثر بروز مشکل در فرآیند نفس کشیدن فرد، اکسیژن کافی به ریه و عروق خونی نخواهد رسید و احتمال سوزش در قفسه سینه حتمی است.
  1. علل گوارشی
  • رفلاکس معده به مری: در اثر اختلال در ساختار معده مثلا فتق هیاتال امکان یا تضعیف اسفنکتر تحتانی مری برگشت اسید معده به مری اتفاق می‌افتد و به دلیل حساس بودن بافت مری این شرایط می‌تواند موجب سوزش و درد قفسه سینه شود.
  • اسپاسم مری: هر گونه انقباض غیرطبیعی در ماهیچه‌های مری می‌تواند موجب سخت رسیدن غذا به مری شده و درد زیادی در قفسه سینه بیمار ایجاد می‌کند.
  • گاستروبازی: یک اختلال پزشکی که بواسطه انقباض ضعیف عضلات معده موسوم به پریستالسیس موجب تاخیر در تخلیه معده شده و باعث می‌شود محتویات معده با سرعت پایین‌تری از دوازدهه دستگاه گوارش خارج شود.
  • مری بارت: در پاسخ به این سوال متداول که  ایا سوزش قلب نگران کننده است می‌توانیم احتمال ابتلای بیمار به مری بارت را در نظر بگیریم که عارضه‌ای جدی محسوب می‌شود و در پی رفلاکس بیش از حد بافت پوششی معده کاملاً تغییر می‌کند و احتمال ابتلای بیمار به آدنوکارسیوم یا سرطان مری را که می‌تواند بسیار مهلک باشد به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
  1. علل اسکلتی-عضلانی
  • کشیدگی عضلات: گاهی ممکن است در اثر کشیدگی عضلات قفسه سینه در اثر بلند کردن اجسام سنگین، آسیب ورزشی، چرخاندن ناگهانی و در وضعیت نامناسب تنه و غیره این ماهیچه‌ها دچار کشیدگی یا پارگی شوند. تجربه چنین شرایطی می‌‌تواند بسیار دردناک و تیز باشد و فرد را ناراحت کند.
  • کوستوکندریت: در اثر عفونت غضروف یا بافت همبند پیوند دهنده دنده به استخوان جناغ سینه این معضل بوجود می‌آید و باعث درد قفسه سینه می‌شود که البته مسئله جدی محسوب نمی‌شود اما در موارد شدید می‌تواند ناتوان کننده باشد و زندگی بیمار را مختل کند.
  1. اضطراب و حملات هراس

گاهی وضعیتی مثل تجربه اضطراب شدید یا حملات پانیک می‌تواند سوزش قفسه سینه را در پی داشته باشد  و با ضربان قلب سریع، تعریق و تنگی نفس همراه باشد.

در صورتی که شخصی سوزش قلب را تجربه میکند، خصوصاً اگر شدید، مداوم یا با علائم نگرانکنندهای مثل تنگی نفس، حالت تهوع یا تعریق همراه باشد، بهتر است فورا به پزشک مراجعه کند. از آنجا که سوزش قلب نشانه‌ای از بیماری جدی مثل مشکلات قلبی باشد، نباید نادیده گرفته شود.

باوجود چه علائمی می‌گویم سوزش قلب نگران کننده است ؟

 

همانطور که در بخش‌های پیشین اشاره کردیم در صورتی سوزش قلب نگران کننده است که به مشکلات قلبی و عروقی مرتبط باشد و فرد بواسطه ابتلا به این شرایط دچار سوزش قلب شده باشد. برای همین منظور لازم است علائم نگران کننده‌ای که می‌تواند بیانگر مشکل قلبی در بیمار باشد را بدانیم :

  1. نوع احساس سوزش : در صورتی که احساس سوزش قلب بیمار با فشار شدید و ناراحتکننده یا سفتی در قفسه سینه همراه باشد می‌تواند وضعیتی نگران کننده محسوب شود.
  2. انتشار حس سوزش به سایر نواحی : اگر سوزش قلب محدود به قفسه بیمار نباشد و بیمار این حس خود را به صورت منتشره در بازوی چپ، گردن، فک، پشت یا تیغههای شانه خود حس کند می‌تواند سوزش ارجاعی باشد که به مشکلات قلبی معروف است.
  3. تعریق زیاد یا دیافورز : در وضعیتی که فردی همزمان با سوزش قلب دچار تعریق شدید یا دیافورز باشد، می‌تواند وضعیتی نگران کننده محسوب شود.
  4. حالت تهوع و استفراغ : مبتلایان به آنژین صدری در صورت تجربه سوزش شدید قلب می‌تواند موجب بروز حالت تهوع یا استفراغ شود.
  5. تنگی نفس و حس خفگی : مبتلایان به سوزش قلب  همزمان ممکن است در حین فعالیت بدنی یا تشدید سوزش دچار تنگی نفس یا مشکل در تنفس شوند.
  6. ضعف یا خستگی :در صورتی که سوزش قلب بیمار نشان‌دهنده آنژین باشد، خصوصاً در شرایطی که قلب نتوانسته اکسیژن کافی کسب کند می‌تواند باعث بروز ضعف یا خستگی شدید در بیمار شود.
  7. سرگیجه یا سبکی سر: سوزش قلب ناشی از مشکلات قلبی به دلیل اکسیژن رسانی ناکافی میتواند باعث بروز سرگیجه یا سبکی سر در بیمار شود.
  8. سیانوز: در پی سوزش قلب ناشی از آنژین صدری و اختلال در فرایند اکسیژن رسانی به قلب و کم شدن قابل توجه اکسیژن خون، پوست ممکن است به رنگ آبی درآید که به این حالت اصطلاحاً سیانوز میگویند.
  9. تغییرات در فشار خون و ضربان قلب : گاهی سوزش قلب حتی می‌تواند موجب نوسان در فشار خون بیمار شود و علائمی مشابه تپش قلب در فرد ایجاد کند.
  10. از دست دادن هوشیاری : در موارد بسیار نادر و شدید وقتی خونرسانی به مغز به میزان کافی صورت نمی‌گیرد احتمالاً فرد هوشیاری خود را از دست بدهد.

بنابراین می‌توانیم بگوییم زمانی سوزش قلب خطرناک است که عامل آن حمله قلبی یا آنژین ناپایدار باشد. مشکلات گوارشی معمولاً خطری در پی ندارد و خطرناک محسوب نمی‌شود.

ایا سوزش قلب نگران کننده است و باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اهمیت مراجعه به پزشک در شرایطی برای مشکلاتی چون سوزش سر دل و حمله قلبی احتمالی حیاتی است:

  1. تشخیص دقیق: مراجعه به متخصص مجرب می‌تواند موجب تشخیص دقیق علت علائم سوزش سر دل و حملات قلبی شود. باوجود خوش خیم بودن سوزش سر دل خصوصاً به واسطه همپوشانی علائم، ضروری است که شرایط جدی‌تری مثل حملات قلبی رد شود.
  2.  مداخله به موقع برای درمان: در خصوص حملات قلبی اتخاذ فوری درمان پزشکی برای رسیدن به نتایج مثبت ضروری به نظر می‌رسد. هرگونه تأخیر در درمان با عواقب شدیدتری مثل آسیب‌دیدگی عضله قلب خواهد شد.
  3. ارزیابی خطر: مراجعه به پزشک متخصص در شرایطی که سوزش قلب نگران کننده است کمک می‌کند تا سلامت کلی، سابقه پزشکی و عوامل خطر ارزیابی شوند. این اطلاعات کمک می‌کنند تا بهترین اقدامات را چه در مدیریت سوزش سر دل و چه در رسیدگی به عوامل خطر قلبی عروقی انجام دهیم.
  4. دریافت برنامه‌های درمانی شخصی: در خصوص سوزش سر دل، پزشک با ارائه توصیه‌های شخصی مثل  تغییر سبک زندگی، داروها یا سایر مداخلات به مدیریت موثر علائم کمک می‌کند. از سوی دیگر در صورت وقوع حمله قلبی طبق شرایط خاص برنامه‌های درمانی خاصی را تنظیم می‌کند.
  5. پیشگیری از عوارض احتمالی: برای شرایط مزمنی مثل بیماری رفلاکس معده، مداخله زودهنگام از بروز عوارضی مثل مری بارت جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر رسیدگی سریع به مشکلات قلبی و عروقی موجب گاهش ریسک عوارض بعدی خواهد شد.

درکل اهمیت مراجعه به پزشک آنجا نمود می‌یابد که تشخیص دقیق، مداخله به موقع، برنامه‌های درمانی شخصی، ارزیابی خطر و پیشگیری از عوارض را تضمین می‌کند و همگی این موارد به دستیابی به نتایج سلامت بهتر کمک می‌کنند.

نادیده گرفتن خطرات مرتبط با سوزش قلب کدامند؟

حال که می‌دانیم پاسخ به این سوال که ایا سوزش قلب خطرناک است مثبت می‌باشد باید بدانیم هرگونه نادیده انگاشتن خطرات مرتبط با سوزش قلب شامل چه پیامدهایی است:

  • درمان با تاخیر و تشدید بیماری: در نظر داشته باشید که نباید سوزش قلب را نادیده بگیریم چرا که در صورت ابتلای فرد به مشکلات جدی این تاخیر ایجاد شده در درمان می‌تواند موجب پیشرفت ناخواسته بیماری شده و روند درمان را به تاخیر بیاندازد و در بدترین حالت زمان طلایی درمان بیمار سپری شود و نتوان اقدام مداخله جویانه مفیدی برای فرد انجام داد.
  • ایجاد عوارض: بی‌شک اگر نسبت به دلایل اصلی سوزش قلب بی‌توجه باشیم خود می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات جدی‌تری باشد. مثلا عدم توجه به مشکلات گوارشی با ابتلای فرد به رفلاکس مزمن و آسیب دیدن بافت پوششی مری و بیماری مرتبط با آن و حتی سرطان همراه است و اگر مشکل قلبی باشد احتمال بروز نارسایی قلبی یا پیشرفت بیماری قلبی محتمل خواهد بود.
  • خطر سکته قلبی: در مراحل شدید هرگونه بی‌توجهی به سوزش قلبی که در پی ابتلای بیمار به مشکلات قلبی حاد باشد می‌تواند ریسک حمله قلبی در فرد را افزایش دهد چرا که می‌تواند درمان‌های لازم و کمک به بهبود حمله قلبی را با تاخیر همراه کند.
  • پایین آمدن کیفیت زندگی: وقتی فردی درد مداوم را تجربه می‌کند که بهبودی به دنبال ندارد این مسئله می‌تواند زندگی شخصی و فعالیت‌های روزانه وی را تحت تاثیر خود قرار دهد و زندگی عادی وی را مختل کند چرا که درد مداوم فرد را آزرده خواهد کرد و به لحاظ روانی فرد را ناتوان و افسرده می‌کند.
  • خطرات بلندمدت سلامتی: هرگونه نادیده انگاشتن مسائل و مشکلات قلبی ممکن است در ایجاد مشکلات شدیدتر نقش داشته باشد و همین مسئله موجب تاثیر منفی زیادی روی سلامت بلندمدت فرد داشته باشد و احتمالاً به عوارضی جدی مثل نارسایی قلبی منتهی شود.

در صورت تجربه مداوم سوزش سر دل یا درد قلبی غیرقابل تحمل، اولویت قرار دادن سلامت عمومی و مراجعه بدون تاخیر به پزشک متخصص ضروری است. تشخیص به موقع علت سوزش قلب و درمان مناسب علاوه بر بدنبال داشتن نتایج قابل توجه در بهبودی موجب کاهش خطر عوارض خواهد شد.

تشخیص میزان خطر سوزش قلب و درد قلبی

تمایز قائل شدن بین سوزش قلب و درد قلبی اغلب شامل توجه به خصوصیات متمایز این دو وضعیت از جمله محل درد متفاوت، نوع درد، مدت درد، محرک‌های تاثیرگذار روی درد، علائم احتمالی و واکنش به درمان است که گاهی می‌توانند علائمی مشابه ایجاد کنند. بنابراین باید بگوییم با بررسی این موارد می‌توانیم به درستی بگوییم سوزش قلب نگران کننده است یا خطری در پی ندارد و می‌توان آن را جدی نگرفت.

هرچند لازم است این مسئله را بدانیم که کوچکترین دردی باید جدی گرفتن شوند و در صورت رد احتمالات جدی‌تر مثل مشکلات قلبی و عروقی توسط یک متخصص می‌توان نسبت به آن آسوده خاطر بود.

1.محل درد متفاوت:

  • محل احساس سوزش سر دل: معمولاً درد مرتبط با سوزش سر دل در ناحیه زیر قفسه سینه حس می‌شود و احتمالاً با احساس سوزش در مری همراه باشد.
  • درد قلبی: چنین دردی بیشتر در قفسه سینه متمرکز است، هرچند در برخی مواقع این درد ممکن است تا بازو، گردن، فک یا پشت فرد انتشار یابد.

2. نوع درد:

  • سوزش سر دل: در شرایطی که مشکلات گوارشی عامل سوزش سر دل باشد به طور معمول حس درد و سوزش یا ناراحتی پس از غذا خوردن یا حین دراز کشیدن نیز ممکن است اتفاق بیفتد.
  • درد قلبی: می‌توانیم بگوییم سوزش قلب خطرناک است در صورتی که به صورت فشردگی یا سنگینی در قفسه سینه حس ‌شود و با تنگی نفس یا حس خفگی همراه باشد.

3. محرک‌های تاثیرگذار روی درد:

  • سوزش سر دل: در صورت مصرف برخی غذاها، دراز کشیدن پس از خوردن غذا یا خم شدن تشدید می‌شود.
  • درد قلب: در صورت بروز چنین حسی آنچه محرک درد شده فعالیت بدنی یا استرس است.

4. مدت زمان درد:

  • سوزش سر دل: مدت زمان درد ناشی از مشکلات گوارشی بسیار موقتی است، چنین درد گذرایی با مصرف آنتی اسیدها یا تغییر وضعیت بدنی بهبود پیدا می‌کند.
  • درد قلبی: در واکنش به این مسئله که سوزش قلب نگران کننده است همین بس که درد قلبی برای مدت زمانی تداوم دارد و شدت درد در چنین شرایطی نوسانات متفاوتی دارد.

5. واکنش به درمان:

  • سوزش سر دل: سوزش سر دل اگر نیازمند درمان باشند تنها به کمک داروهای ضداسید یا داروهای کاهنده اسید تسکین پیدا می‌کنند.
  • درد قلب: حال آنکه  آنکه سوزش قلبی که در اثر درد قلبی بروز کند احتمالاً داروهای معمولی نسبت به بهبودی چنین دردی نقشی ندارند.

6. علائم احتمالی:

  • سوزش سر دل: در صورتی که چنین وضعیتی را تجربه می‌کنید علائمی چون طعم اسیدی و ترش در دهان می‌تواند محتمل باشد.
  • درد قلب: اگر به مشکل قلبی دچار هستید و علائمی مثل تنگی نفس، حالت تهوع، تعریق دارید حمله قلبی می‌تواند حتمی باشد.

بسیار مهم است که برای تشخیص مناسب با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید، به خصوص اگر عدم اطمینان وجود داشته باشد یا اگر علائم شدید و مداوم باشند. در صورتی که مشکوک به ابتلا به مشکل قلبی هستید، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید.

هیچگاه نسبت به ناراحتی‌هایی که در قفسه سینه خود حس می‌کنید، بی‌توجهی نکنید. هرگونه خوددرمانی و ساده انگاشتن بیماری در صورت علت جدی قلبی می‌تواند جان شما را به مخاطره بیاندازد و در بهترین حالت بیماری را تاحدی پیش ببرد که درمان آن با مشکل مواجه باشد یا بقدری مشکل طولانی شود و در بدترین حالت موجب مرگ ناگهانی فرد مبتلا خواهد شد.

درمان‌های ضروری برای سوزش قلب و رفع خطرات آن

درمان انتخابی برای سوزش قلب به میزان زیادی به علت این وضعیت و شدت آن بستگی دارد. در ادامه قصد داریم به روش‌های درمان سوزش قلب اشاره کنیم و برایتان شرح دهیم ایا سوزش قلب خطرناک است و باید فوراً به آن رسیدگی شود یا خیر:

  • اصلاح سبک زندگی :اصلاح شیوه زندگی در بیماران قلبی و عروقی بخش حائز اهمیتی از مدیریت سوزش قلب محسوب می‌شود. اصلاح شیوه زندگی تهیه یک رژیم غذایی سالم منطبق بر سلامت قلب و عروق، مشارکت در فعالیت ورزشی منظم، حذف سیگار، مدیریت استرس و نگه داشتن وزن در حد ایده‌آل است.
  • دارو درمانی : برای بهبود سوزش قلب گاهی مدیریت صحیح داروهای مصرفی ضروری است. بدین معنی که فرد می‌تواند از دارو‌های تجویز شده برای بهبود وضعیت خود استفاده کند اما لازم است حتما طبق دستور مصرف شود. از سوی دیگر انجام چکاپ منظم و نظارت مداوم وضعیت فرد و تغییر درمان در صورت لزوم ضروری است.
  • آنژیوپلاستی  یا گذاشتن استنت: چنانچه عامل بروز سوزش قلب، مسدود شدن و گرفتگی شدید عروق کرونر باشد، بهترین روش برای درمان بی‌شک آنژیوپلاستی است. در صورت انجام آنژیوپلاستی، برای باز کردن عروق مسدود شده از یک کاتتر با بالون استفاده میشود و برای جلوگیری از بسته شدن مجدد شریان استنت یا لوله کوچک توری را داخل آن قرار می‌دهند تا مجدداً رگ بسته نشود.
  • پیوند بای پس عروق کرونر: در وضعیتی که بیماری انسداد عروق کرونر بسیار شدید است، برای باز کردن عروق دچار انسداد احتمالاً از جراحی بای پس عروق استفاده می‌شود. این جراحی بر پایه تغییر در مسیر خون شریانهای مسدود شده و انتقال خون از طریق رگهای خونی سایر نواحی بدن است. بنابراین به این مسئله توجه نمایید که سوزش قلب نگران کننده است اگر عامل آن گرفتگی عروق باشد.
  • توانبخشی قلبی : برای کمک به مبتلایان بیماری‌های قلبی ارائه برنامههای توانبخشی قلبی به منظور کمک به سلامت کلی قلب و عروق از طریق ورزش، آموزش و حمایت ضروری است.
  • حمایت‌های روانی : از آنجا که سوزش قلب می‌تواند تحت تاثیر مشکلات روانی بروز کند احتمال آن .وجود دارد که بیماران برای مقابله با اضطراب، افسردگی و سایر چالشهای عاطفی خود به گروههای مشاوره مراجعه کنند تا با کسب حمایت بتوانند این شرایط را مدیریت کنند.

سخن پایانی:

در پایان این مقاله با موضوع ایا سوزش قلب خطرناک است؟ بر اهمیت مراجعه به پزشک و دریافت مشاوره تاکید می‌کنیم. همانطور که در داستان این مقاله بیان شد، تجربه سوزش قلب ممکن است برای برخی افراد تنها یک ناراحتی موقتی باشد، اما برای دیگران، می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تر باشد. درک صحیح از علائم و دلایل ایجاد کننده این حالت، اهمیت بسزایی در پیشگیری و مدیریت صحیح آن دارد. همچنین آگاهی از راه‌های پیشگیری و درمان‌های موثر، می‌تواند به ما کمک کند تا با این مشکل به شیوه‌ای سالم‌تر و موثرتر مقابله کنیم. تغییرات در سبک زندگی، پیروی از رژیم غذایی مناسب و استفاده از روش‌های مدیریت استرس و اضطراب، از جمله راهکارهایی هستند که می‌توانند در کاهش علائم سوزش قلب موثر باشند. به یاد داشته باشید که هرگونه تغییر ناگهانی یا شدید در علائم خود را جدی بگیرید و بدون تأخیر برای مشاوره و درمان به پزشک متخصص ما مراجعه کنید. سلامتی شما ارزشمند است و توجه به نشانه‌های بدنتان می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی سالم‌تر و با کیفیت‌تری داشته باشید.

 


پزشکان مرتبط

:: متخصصین قلب


ایا سوزش قلب خطرناک است
هم
درد
اول
.
.
.