مشاوره آنلاین و نوبت دهی پزشکان همدرد اول
مشاوره آنلاین و نوبــــت دهـی پزشکــــــــان
درمان فشار خون بالا
تاریخ انتشار : 1402/08/08 بازدید : 331

درمان فشار خون بالا همراه با مصرف دارو و رژیم غذایی استاندارد

زمانی که فشارخون نرمال به بیماری تبدیل شود، ممکن است فرد در حالت استراحت نیز دچار افزایش فشار شود که می‌تواند آسیب، گرفتگی یا سخت‌شدن رگ‌ها را به همراه داشته باشد، ازاین‌رو پزشکان بر درمان فشار خون بالا تأکید دارند و بیمار باید زیر نظر دکتر متخصص فشار خون با روش‌های مختلف به کنترل و مدیریت هیپرتانسیون بپردازد. در این موارد درمان خانگی هایپر تنشن و مصرف قرص فشار کافی نیست چرا که در این شرایط درمان‌های فوریت پزشکی بسیار ضروری است و ما باتوجه‌به اهمیت این موضوع در ادامه به بررسی راه‌های مختلف درمان فشار خون بالا می‌پردازیم.


 

منظور از درمان فشار خون بالا چیست؟

زمانی که صحبت از درمان فشار خون بالا می‌شود، منظور پزشکان و متخصصان مجموعه راهکارها و روش‌هایی است که چه به‌صورت علمی و چه به‌صورت تغییر سبک زندگی می‌تواند، به کنترل، مدیریت و تنظیم فشار شریانی افراد مبتلا به این عارضه کمک کند تا قادر باشند مانند سایر افراد جامعه بدون مشکل و نگرانی به زندگی خود ادامه دهند.

 چراکه عدم درمان و کنترل هیپرتانسیون ، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و برخی بیماری‌های دیگر را چندبرابر کند. بنابراین لازم و ضروری است تا هر فرد بالغی با این بیماری مزمن تا حدودی آشنایی داشته باشد و بتواند بهترین درمان و لایف‌استایل را برای خود و سالمندانی که در اطراف او زندگی می‌کنند ایجاد کند.

درمان دارویی هیپرتانسیون

داروهای ضد فشارخون، داروهایی هستند که توسط پزشکان برای کنترل، مدیریت و درمان فشار خون بالا تجویز می‌شوند. عملکرد این داروها در بدن این‌گونه است که از مقدار آب و نمک در بدن می‌کاهند، با نرم و شُل کردن سرخرگ‌ها مانع نازک شدن آنها می‌شوند و ضربان قلب را کم می‌کنند.

داروهای فشارخون در کلاس‌های گوناگونی گروه‌بندی می‌شوند که هر کلاس شامل انواع مختلفی از داروها است. بدون شک تنها پزشک است که می‌تواند بهترین داروی درمانی را برای شما در نظر بگیرد. در ادامه توضیح مختصری در ارتباط با ۱۰ مورد از رایج‌ترین داروهایی که برای فشار شریانی تجویز می‌شوند ارائه می‌دهیم.

لیزینوپریل (پرینیویل، زستریل) از کلاس مهارکننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتاسین می‌باشد. این دارو برای نارسایی قلبی نیز در نظر گرفته می‌شود. عموماً برای مصرف یکبار در روز تجویز می‌شود.

متوپرولول (لوپرسور، توپرول) از کلاس بتا بلاکر (مسدودکننده بتا) می‌باشد. مزیت مصرف این دارو برای درمان هیپرتانسیون ، کاهش احتمال مجدد حمله قلبی، درمان احتقانی قلب و درمان آنژین می‌باشد.

آملودیپین (نورواسک) یک مسدودکننده کلاس کلسیم است و برای درمان هیپرتانسیون و آنژین تجویز می‌شود. عموماً پزشک برای بیشتر افراد مصرف یک‌بار در روز این دارو را توصیه می‌کند.

داروی لوزارتان (کوزاز) یک مسدودکننده گیرنده آنژیوتانسین است که این دارو در کنار کاهش فشارخون، خطر ابتلا به سکته مغزی در افرادی که دچار بزرگی قلبی هستند را کاهش می‌دهد. لوزارتان برای مصرف یک‌بار در شبانه‌روز تجویز می‌شود.

هیدروکلروتیازید (هیدرودیوریل، میکروزید) به‌صورت قرص یا کپسول موجود است و از دسته داروهای ادرارآور می‌باشد و خطر محبوس شدن مایعات و نارسایی قلبی را کاهش می‌دهد. این دارو برای یک‌بار استفاده در طول روز تجویز می‌شود.

فوروزماید (لاسیکس) از دسته داروهای دیورتیک (ادرارآور) است و منجر به حساسیت پوست به آفتاب می‌شود. این دارو برای یک یا دو بار استفاده در روز برای بیمار پیشنهاد می‌شود.

کارودیلول (کورج) از کلاس مسدودکننده بتا است. این دارو در حالت قرص برای استفاده دو بار در روز و به شکل کپسول طولانی رهش برای استفاده یکبار در روز می‌باشد. کارودیلول چه در حالت قرص و چه به شکل کپسول باید همراه با غذا استفاده شود.

آتنولول (تنورمین) از گروه بتا بلاکرها می‌باشد و مانند سایر داروهای این گروه با درمان هیپرتانسیون خطر تکرار حمله قلبی را به حداقل می‌رساند. دوز نرمال مصرف این دارو یک یا دو بار در شبانه‌روز است.

اسپیرونولاکتون (آلداکتون) از دسته داروهای دیورتیک (افزایش‌دهنده ادرار) است و در داروخانه‌ها به دو شکل شربت و قرص موجود است که دو نوع این دارو برای یک یا دو بار مصرف در روز توصیه می‌شود.

کلونیدین (کاتاپرس) به کلاس دارویی آگونیست مرکزی تعلق دارد. این دارو به‌صورت قرص است و در اکثر موارد برای دو بار استفاده در روز تجویز می‌شود.

فشارخون ایده‌آل در تور بهبود هایپر تنشن با دارو چقدر است؟

هدف استفاده از داروهای ضد فشار شریانی ، کاهش فشار شریانی بیمار تا حد نرمال است. اما پزشک در طول درمان مقدار فشار شریانی ایده‌آل را باتوجه‌به سن، جنسیت، وضعیت سلامتی بیمار و بسیاری فاکتورهای دیگر در نظر می‌گیرد که از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است و به‌طورقطع نمی‌توان عدد مشخصی برای افراد مبتلا به این عارضه اعلام کرد.

عوارض شایع داروهای فشارخون

زمانی که تحت درمان فشار خون بالا هستید، در اثر مصرف دارو فشار بیمار کاهش می‌یابد و ممکن است عوارضی مثل گیجی و سرگیجه داشته باشد. زیرا هریک از گروه‌های دارویی دارای عوارض جانبی مخصوص به خود هستند که ممکن است روی برخی افراد ظاهر شود.

 به‌عنوان نمونه داروهای ادرارآور (دیورتیک‌ها) منجر به تکرر ادرار بیمار می‌شوند و سرفه خشک از عوارض ناشی از مصرف داروهای کلاس مهارکنندة ACE می‌باشد. اگرچه در کنار هر دارویی که بیمار خریداری می‌کند عوارض جانبی ذکر شده، اما اگر عوارض دارو پس از چند روز مصرف از بین نرفت و غیرعادی بود، بیمار باید شرایط خود را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

همان‌طور که معرفی کردیم داروهای مختلفی از کلاس‌های متعدد برای درمان فشار خون بالا کشف شده‌اند و گزینه‌های دارویی گوناگونی برای درمان این عارضه وجود دارد. پس اگر هنگام مصرف یکی از این داروها علائم جانبی ناخوشایندی را تجربه کردید، برای تغییر دارو و رفع نگرانی با پزشک خود تماس بگیرید. به‌علاوه نباید سبک زندگی سالم و داشتن فعالیت بدنی را در کنار مصرف دارو فراموش کنید.

پروسه درمان فشار خون بالا با لایف‌استایل صحیح

برای کنترل و درمان فشار خون بالا علاوه بر مراقبت‌های پزشکی باید نسبت به مواد غذایی که می‌خورید حساس باشید. اغلب اوقات افراد از مقدار کالری روزانه‌ای که از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها دریافت می‌کنند، اطلاع ندارند و ممکن است کمتر یا بیشتر از مقداری که محاسبه می‌کنند ، کالری دریافت کنند.

شمارش کالری به شما کمک می‌کند میزان هر وعده‌غذایی که می‌خورید را به‌درستی کنترل کنید و با رژیم غذایی اصولی و کاهش وزن گامی مؤثر برای کاهش فشار شریانی خود بردارید. برای شمارش کالری روزانه می‌توانید میزان کالری مواد غذایی مختلف را از روی بسته‌بندی آن بخوانید و یادداشت کنید تا در انتهای روز با محاسبه دقیق بتوانید میزان کالری مصرفی روزانه‌تان را تخمین بزنید.

پرهیز از مصرف بیرویه نمک (سدیم)

استفاده از نمک زیاد در غذای روزانه منجر به هیپرتانسیون می‌شود. بنابراین برای تنظیم و مدیریت فشار شریانی بهتر است مصرف نمک در برنامه غذایی روزانه خود را کنترل کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش و کنترل مصرف سدیم راهکارهای زیر را انجام دهید:

یک دفتریادداشت بردارید و برای کنترل مصرف نمک، مقدار نمکی که هر روز مصرف می‌کنید را یادداشت کنید. برای خودتان هدف تعیین کنید. مثلاً مشخص کنید روزانه باید از ۲۳۰۰ میلی‌گرم (تقریباً معادل ۱ قاشق چایخوری نمک) کمتر نمک استفاده کنید. البته اگر هدفتان کمتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم و در حدود ۱۵۰۰ میلی‌گرم نمک در روز است، حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

 پیش از مصرف هر ماده غذایی حتماً مقدار نمک بکار رفته در آن محصول که روی بسته درج شده را بخوانید و مواد غذایی را انتخاب کنید که حاوی ۵ درصد یا کمتر نمک هستند. از خوردن مواد غذایی و غذاهایی که نمک موجود در آنها برابر ۲۰ درصد یا بیشتر است، بپرهیزید. خوردن غذاهای کنسروی، فرآوری شده، گوشت‌های فرآوری شده و فست‌فودها را از برنامه غذایی خود حذف کنید و در آخر تا جای ممکن از چاشنی‌های فاقد سدیم استفاده کنید.

محدودکردن مصرف الکل و سیگار

مصرف نوشیدنی‌های الکلی را محدود و برای ترک سیگار برنامه‌ریزی کنید. فراموش نکنید که مصرف زیاد الکل از تاثیر برخی داروهای فشار شریانی می‌کاهد و می‌تواند روند درمان فشار خون بالا را کند، کند. سیگارکشیدن نه‌تنها باعث هیپرتانسیون می شود، بلکه می‌تواند موجب بیماری قلبی و ریوی گردد.

تاثیر خواب منظم در کاهش فشارخون بالا

نداشتن خواب کافی در طول روز می‌تواند منجر به هیپرتانسیون شود. پس سعی کنید در طول هفته حداقل شب‌ها ۶ ساعت خواب کافی و آرام داشته باشید. برخی مشکلات اختلال خواب مانند آپنه انسدادی خواب (حالت بختک)، بی‌خوابی و خواب آشفته و سندروم پای بی‌قرار می‌تواند موجب هیپرتانسیون گردد. اگر با این مشکلات روبرو هستید، حتماً پزشکتان را در جریان قرار دهید تا در روند درمان فشار خون بالا مشکلی ایجاد نشود.

هر شب ساعت مشخصی به رختخواب بروید و فضای آرامی برای خواب انتخاب کنید. پیش از خواب پرخوری نکنید و با شکم‌خالی بخوابید. در طول روز ۳۰ دقیقه چرت برای رفع خستگی و بازیابی انرژی کافی است.

کنترل استرس با یوگا و مدیتیشن

برای کاهش و کنترل هیپرتانسیون باید بتوانید استرس و تنش‌های عصبی خود را مدیریت کنید. زیرا ناراحتی‌های عصبی و استرس می‌تواند روی سلامت دستگاه گردش خون و فشار شریانی تاثیر منفی بگذارند. بنابراین سعی کنید در زمان عصبانیت خونسرد باشید و از افکار منفی دوری کنید.

برنامه روزانه داشته باشید تا در طول روز و انجام فعالیت‌های روزانه دچار تشویش نشوید و فشار زیادی به شما وارد نشود. همچنین تا جای ممکن از عوامل استرس‌زا فاصله بگیرید. می‌توانید با حضور در کلاس‌های یوگا و مدیتیشن زمانی برای استراحت و ریلکس کردن در نظر بگیرید.

درمان هایپر تنشن با کاهش وزن و ورزش روزانه

افزایش زیاد وزن یکی از عوامل تشدیدکننده هیپرتانسیون می‌باشد. پس باید با انجام فعالیت‌های ورزشی منظم نظیر حداقل سی دقیقه ورزش در هر روز یا پیاده‌روی برای کاهش وزن خود تلاش کنید. با کاهش وزن خواهید دید که فشار شریانی‌تان به میزان قابل‌توجهی منظم خواهد شد. چاقی کمر و افزایش چربی دور کمر نیز می‌تواند بر هیپرتانسیون تاثیر داشته باشد.

مطابق تحقیقات اعلام شده دور کمر بالاتر از ۱۰۲ سانتی‌متر در مردان و دور کمر بیش از ۸۹ سانتی‌متر در زنان احتمال ابتلا به هیپرتانسیون را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر اضافه‌وزن می‌تواند موجب اختلال در خواب و آپنه خواب شود و کیفیت خوابتان را به هم بزند. بنابراین کاهش وزن یکی از مؤثرترین راهکارهای درمان فشار خون بالا می‌باشد.

ورزش‌های هوازی مانند دو سبک، پیاده‌روی و شنا می‌توانند تاثیر بسزایی در کاهش فشار شریانی داشته باشند. حتی می‌توانید در طول هفته حداقل ۲ روز را به انجام تمرینات قدرتی اختصاص دهید و از نتایج آن شگفت‌زده شوید. با ورزش منظم قادر خواهید بود بین ۵ تا ۸ میلی‌متر جیوه فشار شریانی را کاهش دهید، اما فراموش نکنید تمامی این فعالیت‌ها باید با مشورت پزشک معالجتان انجام شود و هیچ فعالیتی خودسرانه نباشد.

افزایش مصرف پتاسیم، منیزیم و فیبر

افزایش پتاسیم، منیزیم و فیبر در حد نرمال می‌تواند در درمان فشار خون بالا مؤثر باشد. اکثر میوه‌ها و سبزی‌های غنی از منیزیم، فیبر و پتاسیم هستند و سدیم ناچیزی دارند.

سیب، زردآلو، موز، سبزی چغندر، کلم‌بروکلی، هویج، برگ کلم، لوبیاسبز، خرما، انگور، نخودسبز، کلم‌پیچ، لوبیای لیما، انبه، خربزه، پرتقال، هلو، آناناس، سیب‌زمینی، کشمش، اسفناج، نارنج، توت‌فرنگی، نارنگی، گوجه‌فرنگی، ماهی‌تن از مواد غذایی سرشار از پتاسیم، منیزیم و فیبر طبیعی در برنامه غذایی هستند.

 از دیگر منابع غنی منیزیم می‌توان به آجیل، دانه‌ها و مغزها، حبوبات، گوشت بدون چربی و مرغ اشاره داشت. توجه داشته باشید شما باید سعی کنید میوه‌ها را بجای آب آن‌ها استفاده کنید زیرا آب‌میوه به دلیل جداشدن فیبر آن فواید کمتری در مقایسه با خودِ میوه دارد.

تاثیر ماساژ در درمان فشار خون بالا

شریان‌ها و عروق بدن ساخته شده از فیبرهای عضلانی صاف هستند که هم‌زمان با یکدیگر حرکت می‌کنند و موجب منقبض شدن قلب و پمپاژ خون به سراسر بدن می‌گردند. طبق پژوهش‌هایی که روی اثرات ماساژ بر درمان فشار خون بالا انجام شده، می‌توان شاهد تأثیرات ماساژ بر کاهش فشار شریانی در طولانی‌مدت بود. از نمونه ماساژهای مؤثر در فشار شریانی می‌توان ماساژ آروماتراپی و ماساژ سوئدی را نام برد.

مفیدترین خوراکی‌ها برای کنترل و درمان فشار خون بالا

در این بخش فواید برخی از مهم‌ترین خوراکی‌ها که نقش مؤثری در کنترل فشار شریانی دارند را معرفی می‌کنیم.

سیر به دلیل داشتن خواص بی‌نظیر می‌تواند مانع انقباض ماهیچه‌های عروقی شود و مصرف آن به کاهش فشار شریانی کمک می‌کند.

مرکبات مانند پرتقال، نارنگی و لیمو از دسته مواد غذایی با میزان ویتامین سی زیاد هستند که با تقویت رگ‌ها و شریان‌ها به پایین آوردن فشار شریانی کمک می‌کنند.

نخودفرنگی به علت داشتن فیبر و پتاسیم برای کاهش فشار شریانی بسیار مؤثر است.

هویج حاوی نیترات طبیعی است که در کاهش و کنترل فشار شریانی نقش دارد.

نخود منبعی سرشار از فیبر و پروتئین می‌باشد. به همین علت مصرف آن برای کاهش فشار شریانی توصیه می‌شود.

میوه انگور دارای پلی‌فنول‌هایی است که می‌تواند به تنظیم فشار شریانی کمک کند.

دانه‌های نهفته در کدوتنبل اگرچه کوچک هستند اما منبعی غنی از مواد مفید شامل منیزیم، پتاسیم و آرژنین برای تنظیم هایپر تنشن هستند. این مواد معدنی برای آرامش رگ‌های خونی و پایین آوردن فشار شریانی ضروری هستند که می‌توان با مصرف دانه کدوتنبل برای بدن تأمین شود. روغن دانه‌های کدوتنبل نیز برای تنظیم هایپر تنشن بسیار مؤثر است.

 نتایج یک تحقیق روی ۲۳ زن بیانگر این است که به مدت شش هفته مصرف مکمل حاوی سه گرم روغن دانه کدوتنبل در روز موجب کاهش فشار شریانی در مقایسه با افرادی بود که تحت درمان دارویی قرار داشتند. به جز این موارد لوبیا و عدس از حبوبات سرشار از فیبر، منیزیم و پتاسیم هستند که کمک زیادی به تنظیم هایپر تنشن می‌کنند.

تحقیقات زیادی بیان می‌کنند که مصرف عدس و لوبیا می‌تواند به میزان چشمگیری هیپرتانسیون را کاهش دهد. نتایج پژوهشی نشان می‌دهد که غذای ۵۵۴ نفر مبتلا به هیپرتانسیون به مدت مشخصی با لوبیا و عدس جایگزین شد. نتایج این تحقیق نشان‌دادن مصرف لوبیا و عدس SBP و میانگین فشار شریانی را چه در افراد مبتلا به هیپرتانسیون و چه در افراد عادی کاهش می‌دهد.

پسته از دسته آجیل‌های خوشمزه، پر طرف‌دار، مغذی و سرشار از پتاسیم است که برای سلامت قلب و تنظیم هایپر تنشن بسیار مفید می‌باشد. بررسی ۲۱ مطالعه حاکی از آن است که در میان تمام آجیل‌های موجود در این تحقیق، پسته بیشترین تاثیر را در کاهش فشار شریانی و دی‌بی‌پی داشت.

کرفس از سبزی‌های محبوبی است که هم در کاهش وزن و هم در کاهش هیپرتانسیون تأثیرات بسیار مثبتی دارد. این گیاه دارای ترکیبات فتالید است که به شل‌شدن رگ‌های خونی و پایین آوردن سطح هایپر تنشن کمک می‌کند. بر اساس تحقیقات گزارش شده در میان سبزی‌های پخته شده، کرفس بیشترین تاثیر را در کاهش فشار شریانی داشت.

بهبود هایپر تنشن با رژیم نجات‌بخش DASH

یک برنامه غذایی ایده‌آل برای جلوگیری از هیپرتانسیون ، رژیم غذایی دش می‌باشد. در این رژیم غذایی شاهد انواع مختلف سبزی‌ها، میوه‌ها، غلات سبوس‌دار، مرغ، ماهی، انواع آجیل، حبوبات و لبنیات کم‌چرب هستیم. تمامی مواد غذایی نامبرده منبعی غنی از کلسیم، پروتئین، فیبر، کلسیم و پتاسیم هستند. در این رژیم غذایی باید حداقل شکر و نمک در مقایسه با برنامه غذایی معمولی روزانه استفاده شود.

 در کنار این رژیم باید مصرف انواع شیرینی و نوشیدنی‌های شیرین، گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، مصرف دسرها را از برنامه غذایی روزانه خود حذف کنید. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد خانم‌هایی که سال‌های پی‌درپی به این رژیم غذایی عمل کردند، به میزان چشمگیری خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق و سکته مغزی در آنها کاهش یافت.

نمونه برنامه رژیم دش برای کاهش هیپرتانسیون

با پیروی از رژیم فوق، فقط ۲۰۰۰ کالری مصرف روزانه شما خواهید بود. توصیه می‌کنیم قبل اجرایی‌کردن این رژیم با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت بگیرید. این متخصصین می‌توانند با بررسی دقیق وزن شما، میزان کالری مناسب روزانه برای دستیابی به‌تناسب اندام و کاهش فشار شریانی را تعیین کنند.

روزانه ۷ الی ۸ وعده غلات معدل یک برش نان، ۱/۲ فنجان برنج یا ماکارونی پخته ، حدود ۳۰ گرم غلات خشک مصرف کنید.

روزانه به میزان ۴ الی ۵ وعده سبزی‌ها برابر یک فنجان سبزی‌های حاوی برگ و ۱/۲ فنجان سبزی‌های پخته شده استفاده کنید.

هر روز ۴ الی ۵ وعده میوه شامل یک میوه متوسط، ۱/۲ فنجان میوه تازه یا منجمد، ۱/۴ فنجان میوه خشک، ۱۸۰ میلی‌لیتر آب‌میوه میل کنید.

روزانه ۲ الی ۳ وعده لبنیات کم‌چرب یا بدون چربی شامل ۲۴۰ میلی‌لیتر شیر، یک فنجان ماست، ۴۵ گرم پنیر بخورید.

در روز ۲ وعده یا کمتر مرغ، ماهی یا گوشت بدون چربی معدل ۳ گرم مرغ، ماهی یا گوشت پخته استفاده کنید.

در هفته ۴ الی ۵ وعده آجیل، حبوبات و دانه‌ها شامل یک‌سوم فنجان آجیل، دو قاشق غذاخوری دانه‌ها، ۱/۲ فنجان لوبیای خشک یا نخود پخته نوش جان کنید.

روزانه ۲ الی ۳ وعده چربی و روغن شامل یک قاشق چای‌خوری روغن‌نباتی یا مارگارین نرم، یک قاشق غذاخوری سس مایونز کم‌چرب یا ۲ قاشق غذاخوری سس سالاد سبک اجازه دارید میل کنید.

در هفته می‌توانید کمتر از ۵ وعده شامل یک قاشق غذاخوری شکر، ژله یا مربا مصرف کنید.

پروسه درمان فشار خون بالا در افراد دیابتی

بهتر است بدانید که هیپرتانسیون را می‌توان یکی از علائم افزایش قند خون دانست. بهتر است بدانید که افراد دیابتی باید بیش از دیگران برای داشتن سبک زندگی سالم برنامه‌ریزی کنند و شما چنانچه مبتلا به دیابت هستید، توصیه می‌کنیم از نمک کمتری استفاده کنید، استرس خود را کنترل کنید و تحرک بدنی را افزایش دهید. داروهای مهارکننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین و مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین برای این گروه از بیماران تجویز می‌شود.

درمان فشار خون بالا در بیماران دیالیزی

در درمان بیماران دیالیزی مبتلا به هیپرتانسیون ، کاهش مصرف نمک از مهم‌ترین نکاتی است که باید در رژیم غذایی خود رعایت کنند. از طرفی برخی داروهای فشار شریانی با دیالیز تداخل دارند که در این شرایط عموماً پزشک داروی کلونیدین را برای بیمار در نظر می‌گیرد.

درمان فشار خون بالا در بارداری و بعد از زایمان

دقت داشته باشید که هیپرتانسیون جزئی مخصوصاً در آخرین ماه‌های بارداری طبیعی است. ۱۲ هفته پس از زایمان فشار شریانی مادر نرمال می‌شود. اگر بعدازاین مدت فشار شریانی مادر طبیعی نشد به پزشک مراجعه کنید. بااین‌حال نباید این بیماری را در دوران بارداری نادیده گرفت و لازم است مادر باردار در طول مدت بارداری رژیم غذایی خاصی داشته باشد.

 برای نمونه باید ورزش‌های سازگار با دوران بارداری انجام دهد و مصرف نمک را کم کند. در بارداری برخی مواقع هیپرتانسیون ممکن است نشانه پره اکلامپسی باشد که در این حالت زن باردار نیاز به مراقبت پزشکی خواهد داشت.

پزشک چگونه بهترین درمان فشار خون بالا را انتخاب می‌کند؟

در هنگام انتخاب گروه دارویی مناسب، پزشک فاکتورها و علائم مختلفی نظیر نژاد، جنسیت، سابقه خانوادگی هیپرتانسیون ، وضعیت سلامتی و بیماری‌های زمینه‌ای دیگر، داروهای دیگری که بیمار در طول روز مصرف می‌کند و بسیاری موارد تخصصی دیگر را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهد.

 در نهایت باتوجه‌به اطلاعات کسب شده و آزمایش‌هایی که انجام می‌دهد بهترین داروها و روش درمان فشار خون بالا را متناسب با شرایط و وضعیت بیمار تجویز می‌کند. برای مثال بر اساس تحقیقات انجام شده در آمریکا بهترین داروی درمان فشار خون بالا برای مردم آفریقایی - آمریکایی داروهای کلاس مسدودکننده‌های کانال کلسیم و دیورتیک‌های تیازیدی می‌باشد.

از سوی دیگر بر اساس پژوهش‌های انجام شده برای افرادی که مبتلا به هیپرتانسیون و دیابت هستند داروهای کلاس مهارکننده آنزیم آنژیوتانسین مفید است.

چگونه بفهمیم درمان فشار خون بالا مؤثر بوده است؟

با شروع درمان فشار خون بالا ، بیمار باید به طور منظم توسط پزشک بررسی شود. در برخی موارد لازم است بیمار با تهیه دستگاه فشارسنج خانگی در ساعات مختلف شبانه‌روز فشار شریانی را ثبت کرده و به پزشک گزارش بدهد. به این شکل پزشک با بررسی منظم بیمار در طول دوره درمان تشخیص می‌دهد دوز مصرف دارویی را کم یا زیاد کند، داروی دیگری به لیست داروهای مصرفی بیمار اضافه کند، مصرف دارویی را قطع کند یا آزمایش‌هایی برای بیمار تجویز کند تا در نهایت بتواند روند درمان را بررسی کند.

کلام آخر

در این مطلب در ارتباط با درمان فشار خون بالا، راه‌های دارویی و رژیم غذایی مناسب برای کنترل و مدیریت این عارضه صحبت کردیم. بهترین راهکار برای درمان این عارضه دنبال‌کردن یک رژیم غذایی سالم با حداقل میزان نمک و چربی همراه با ورزش منظم می‌باشد.

با رعایت این اصول ساده نه‌تنها فشار شریانی شما کاهش می‌یابد، بلکه به‌خوبی می‌توانید از خطر بیماری قلبی و سکته مغزی جلوگیری کنید. گنجاندن میوه، سبزی‌ها، آجیل و ماهی را در رژیم غذایی‌تان فراموش نکنید و تا کامل‌نشدن دوره درمان مراجعه به پزشک را قطع نکنید. زیرا یک سهل‌انگاری کوچک می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیر گردد.

 


پزشکان مرتبط

:: متخصصین قلب


درمان فشار خون بالا
هم
درد
اول
.
.
.