مشاوره آنلاین و نوبت دهی پزشکان همدرد اول
مشاوره آنلاین و نوبــــت دهـی پزشکــــــــان
آیا درمورد درمان فشار خون پایین در منزل اطلاعتی دارید؟
تاریخ انتشار : 1402/06/29 بازدید : 394

آیا درمورد درمان فشار خون پایین در منزل اطلاعتی دارید؟

شرایطی را تصور کنید که دچار علائمی‌چون؛ سرگیجه، حالت تهوع، تپش قلب و تاری دید شده‌اید و با اندازه‌گیری فشار خون در خانه، متوجه افت فشار خون( بلاد پرشن) می‌شوید. اما نیاز دارید تا پیش از مراجعه به پزشک، سریع‌تر اقدام به مدیریت و کنترل این پیشامد کنید. با این حال نمی‌دانید که چگونه درمان فشار خون پایین در منزل را انجام دهید؟ اگر چنین است، نگران نباشید. ما اینجا هستیم تا راهکار درمان هایپو تانسیون  در خانه را به شما آموزش دهیم. پس اگر دچار فشار خون پایین شدید و به دنبال راهکاری برای درمان آن در منزل هستید، در همین مقاله، راهکار را پیدا خواهید کرد.

 

 

 

فشار خون پایین چیست؟

پیش از آشنایی با درمان فشار خون پایین در منزل، بهتر است با تعریف هایپو تانسیون آشنا شوید. هایپو تانسیون  زمانی اتفاق می‌افتد که نیروی خون به دیواره‌های شریان‌ها خیلی کم باشد و در نتیجه جریان خون به اندام‌های حیاتی کاهش یابد. این مورد می‌تواند باعث عدم تامین اکسیژن و مواد مغذی کافی به بافت‌های بدن شود و علائم مختلفی را ایجاد کند.

نوشیدن آب کافی درمان فشار خون پایین در منزل

هیدراتاسیون کافی برای حفظ سطح بلاد پرشن ثابت، به ویژه در مورد فشار خون پایین(هایپو تانسیون)، بسیار مهم است. اطمینان از مصرف آب کافی در طول روز برای جلوگیری از کم آبی بدن، که می‌تواند منجر به کاهش بلاد پرشن شود، ضروری است. هنگامی‌که بدن کم آب می‌شود، حجم خون کاهش می‌یابد و قلب مجبور است برای پمپاژ خون بیشتر کار کند، که به طور بالقوه باعث علائم هایپو تانسیون  مانند سرگیجه و ضعف می‌شود. برای جلوگیری از این امر، افراد باید تلاش آگاهانه ای برای نوشیدن آب کافی به طور منظم داشته باشند.

مصرف غذاهای غنی از الکترولیت درمان فشار خون پایین در منزل

الکترولیت‌ها مانند پتاسیم و منیزیم نقش مهمی‌در تنظیم بلاد پرشن از جمله کنترل هایپو تانسیون  دارند. گنجاندن غذاهای غنی از پتاسیم در رژیم غذایی می‌تواند به تثبیت سطح بلاد پرشن کمک کند. غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز، پرتقال و اسفناج هستند. پتاسیم برای مقابله با اثرات سدیم عمل می‌کند که می‌تواند به افزایش بلاد پرشن کمک کند. با افزایش دریافت پتاسیم، افراد می‌توانند به حفظ تعادل سالم الکترولیت‌ها در بدن کمک کنند و از تنظیم بهتر بلاد پرشن حمایت کنند.

وعده‌های غذایی کوچک و مکرر درمان هایپو تانسیون در منزل

مصرف وعده‌های غذایی کوچکتر و مکرر در طول روز می‌تواند یک استراتژی موثر برای مدیریت هایپو تانسیون  باشد. این الگوی غذایی به جلوگیری از افت ناگهانی بلاد پرشن که ممکن است بعد از وعده‌های غذایی بزرگ رخ دهد، کمک می‌کند. هنگامی‌که ما یک وعده غذایی بزرگ می‌خوریم، بدن ما خون بیشتری را به سمت سیستم گوارشی هدایت می‌کند تا به فرآیند هضم کمک کند، که منجر به کاهش موقت بلاد پرشن در سایر قسمت‌های بدن می‌شود. این می‌تواند منجر به علائمی‌مانند سرگیجه و سبکی سر شود. با انتخاب وعده‌های غذایی کوچکتر در فواصل منظم، می‌توانیم جریان خون را به طور یکنواخت در سراسر بدن توزیع کنیم و از نوسانات قابل توجه بلاد پرشن جلوگیری کنیم.

محدود کردن الکل و کافئین درمان فشار خون پایین در منزل

مصرف الکل و کافئین می‌تواند منجر به کم آبی بدن شود که ممکن است هایپو تانسیون  را تشدید کند. هر دوی این مواد دارای خواص دیورتیک هستند که باعث می‌شود بدن آب بیشتری از طریق ادرار دفع کند و منجر به کاهش سطح مایعات در بدن شود. کم آبی می‌تواند به کاهش حجم خون و در نتیجه کاهش سطح بلاد پرشن و علائم بالقوه مانند سرگیجه و خستگی کمک کند. برای حفظ هیدراتاسیون مناسب و حمایت از تنظیم بلاد پرشن، محدود کردن مصرف الکل و کافئین ضروری است. در عوض، نوشیدنی‌های آبرسان مانند آب و دمنوش‌های گیاهی را انتخاب کنید.

خودداری از ایستادن طولانی مدت درمان هایپوتا نسیون در منزل

ایستادن طولانی مدت می‌تواند منجر به تجمع خون در اندام تحتانی شود و باعث کاهش بلاد پرشن شود. این مورد می‌تواند منجر به علائمی‌مانند سرگیجه و سبکی سر شود. برای جلوگیری از این امر، استراحت منظم و تغییر وضعیت در حالت ایستادن برای مدت طولانی ضروری است. استراحت‌های کوتاه برای نشستن یا راه رفتن می‌تواند به بهبود گردش خون و جلوگیری از تجمع خون در پاها کمک کند. علاوه بر این، تغییر وضعیت و انجام تمرینات سبک پا در حالت ایستاده می‌تواند به حفظ جریان خون و جلوگیری از افت ناگهانی بلاد پرشن کمک کند.

تمرین تنفس عمیق درمان هایپو تانسیون در منزل

تمرین تنفس عمیق می‌تواند یک درمان خانگی موثر برای مدیریت بلاد پرشن پایین باشد. این تمری‌ةا شامل تنفس آهسته و عمیق، تمرکز بر دم عمیق از طریق بینی و بازدم آهسته از طریق دهان است. تنفس عمیق پاسخ آرامش بدن را فعال می‌کند و منجر به کاهش سطح استرس و اضطراب می‌شود. هنگامی‌که بدن در حالت آرامش است، سیستم عصبی می‌تواند بلاد پرشن را بهتر تنظیم کند و از افت ناگهانی که می‌تواند باعث علائم هایپو تانسیون  شود، جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، تنفس عمیق باعث افزایش اکسیژن رسانی و جریان خون بهتر، بهبود سلامت کلی قلب و عروق و حمایت از تنظیم بلاد پرشن می‌شود.

انجام ورزش منظم درمان فشار خون پایین در خانه

انجام فعالیت بدنی منظم در خانه، مانند پیاده روی سریع یا شنا، می‌تواند تاثیر مثبتی بر سلامت قلب و گردش خون داشته باشد و در نهایت به تنظیم هایپو تانسیون  کمک کند. ورزش منظم به تقویت عضله قلب کمک می‌کند و آن را در پمپاژ خون در سراسر بدن کارآمدتر می‌کند. در نتیجه، رگ‌های خونی خاصیت ارتجاعی‌تری پیدا می‌کنند و به راحتی منبسط می‌شوند و جریان خون را روان‌تر می‌کنند و به جلوگیری از افت ناگهانی بلاد پرشن کمک می‌کنند. علاوه بر این، ورزش باعث ترشح اندورفین می‌شود که می‌تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد و به کنترل بهتر بلاد پرشن کمک کند.

استراحت کافی درمان هایپو تانسیون در منزل

استراحت کافی و خواب با کیفیت برای مدیریت هایپو تانسیون  در خانه بسیار مهم است. داشتن 7 تا 9 ساعت خواب با کیفیت در هر شب به تنظیم فشار خون کمک می‌کند، استرس را کاهش می‌دهد، از سلامت قلب حمایت می‌کند و به بدن اجازه می‌دهد تا بازیابی و تجدید قوا کند. ایجاد یک روال خواب، ایجاد یک محیط خواب آرام، محدود کردن زمان استفاده از صفحه نمایش موبایل قبل از خواب، پرهیز از وعده‌های غذایی سنگین و محرک‌ها، درگیر شدن در تکنیک‌های تمدد اعصاب، و محدود کردن چرت‌های بیش از حد در روز، گام‌های ضروری برای اطمینان از استراحت کافی و تنظیم بهتر فشار خون هستند.

مصرف آب چغندر، چای زنجبیل و شکلات تلخ، درمان فشار خون پایین در خانه

آب چغندر حاوی نیترات است که می‌تواند به گشاد شدن رگ‌های خونی و بهبود جریان خون کمک کند و به طور بالقوه فشار خون را افزایش دهد. به طور مشابه، چای زنجبیل و شکلات تلخ دارای خواصی هستند که می‌توانند گردش خون را افزایش داده و به سطوح بهتر فشار خون کمک کنند.

مصرف نمک برای درمان فشار خون پایین در منزل

مدیریت مصرف نمک می‌تواند یک درمان خانگی مفید برای افراد مبتلا به هایپو تانسیون  باشد. در حالی که کاهش مصرف نمک اغلب برای افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه می‌شود، افزایش اندک در مصرف نمک می‌تواند به افزایش فشار خون در موارد هایپو تانسیون  کمک کند. نمک حاوی سدیم است که نقش مهمی‌در تنظیم تعادل مایعات در بدن دارد. هنگامی‌که سطح سدیم افزایش می‌یابد، بدن آب بیشتری را حفظ می‌کند که منجر به افزایش حجم خون و متعاقبا افزایش فشار خون می‌شود. با این حال، رعایت تعادل و عدم مصرف بیش از حد نمک ضروری است، زیرا مصرف بیش از حد نمک می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشد.

قرار دادن پا روی بالشت، راهکاری برای درمان فشار خون پایین درمنزل

قرار دادن پاها روی بالش اغلب به عنوان یک درمان خانگی برای کمک به کاهش هایپو تانسیون  پیشنهاد می شود. هدف این تکنیک بهبود گردش خون و افزایش جریان خون به اندام‌های حیاتی از قبیل؛ مغز  و کلیه است. در اینجا توضیحی در مورد نحوه عملکرد آن ارائه می‌دهیم:

1. توزیع مجدد جریان خون: وقتی پاهای خود را بالا می آورید، جاذبه به هدایت مجدد خون از اندام تحتانی به سمت قلب کمک می کند. این کار به افزایش حجم کلی خون که به قلب باز می گردد کمک می کند، که به نوبه خود به حفظ مقدار کافی خون در پمپاژ به بقیه بدن کمک می کند.

2. افزایش فشار خون: با افزایش حجم خون برگشتی به قلب، ظرفیت پمپاژ قلب بهبود می یابد. این کار می تواند منجر به افزایش جزئی فشار خون شود که می تواند برای افرادی که دوره های هایپو تانسیون  را تجربه می کنند مفید باشد.

3.  بهبود خونرسانی مغز: بالا بردن پاها می تواند به حفظ جریان خون مناسب به مغز کمک کند، که برای جلوگیری از سرگیجه، سبکی سر و غش های احتمالی مرتبط با هایپو تانسیون  مهم است.

توجه به این نکته مهم است که اگرچه بلند کردن پاها ممکن است به طور موقت علائم هایپو تانسیون  را تسکین دهد، اما ممکن است علت زمینه‌ای این بیماری را برطرف نکند. اگر باد وجود تمام راه‌کارهای گفته شده در این مقاله همچنان علائمی از قبیل؛ سرگیجه، حالت تهوع، سبکی سر، کاهش اشتها،‌ضعف و بی‌حالی دارید، بهتر است فرصت را غنیمت بدانید و با اورژانس تماس بگیرید.

سخن آخر

در حالی که هایپو تانسیون  می‌تواند نگران کننده باشد، اجرای این درمان‌های خانگی که در این مطلب به طور کامل به آن پرداخته شد، ‌می‌تواند مکمل درمان پزشکی باشد و به مدیریت موثر این بیماری کمک کند. اما باید برای درمان و مدیریت هایپو تانسیون  و علت ایجاد آن حتماً به پزشک مراجعه شود. برای این منظور کافیست تا وارد سایت همدرد شده و از بین پزشکان مجرب این مجموعه، بهترین پزشک را برای درمان فشار خون پایین بیابید.

فراموش نکنید که درمان فشار خون پایین در منزل راه حل مناسبی است اما یک پزشک متخصص باید علت هایپو تانسیون  را بررسی کنید و این راه‌حل‌ها تنها روش‌های مکملی برای درمان هایپو تانسیون  محسوب می‌شوند. پس همین حالا به سایت همدرد مراجعه کنید و از بین دکترهای این مجموعه، متخصص مورد نظرتان را پیدا کرده و با استفاده از اطلاعات تماس و راه‌های ارتباطی ذکر شده در سایت، ‌یک وقت ملاقات با پزشک را تعیین کنید.

 


پزشکان مرتبط

:: متخصصین قلب


درمان فشار خون پایین در منزل
هم
درد
اول
.
.
.